Projekt „Ciao! Hallo! Velkommen! Zgłębiamy duńskie, włoskie i niemieckie standardy pracy” dobiegł końca.
Parafrazując słowa piosenki Andrzeja Rosiewicza „Piętnaście miesięcy minęło jak jeden dzień (…)” – projekt „Ciao! Hallo! Velkommen! Zgłębiamy duńskie, włoskie i niemieckie standardy pracy” oficjalnie za nami. Jesteśmy jednak przekonani, że w pamięci uczestników będzie trwał jeszcze przez długie lata, a podjęte przez nich wyzwanie edukacji zagranicą przyniesie obfite owoce.
Z dumą podajemy do wiadomości, że odbyły się wszystkie zaplanowane staże zawodowe (wzięło w nich udział 73 osoby) i mobilności kadry VET (wzięło w nich udział 31 osób). Niech ich podsumowaniem będą słowa samych beneficjentów:
„Polecam, polecam serdecznie.”
„Ludzie, z którymi przyszło współpracować byli wspaniali.”
„Oby takich wrażeń w życiu jak najwięcej.”
„Najlepsze wspomnienia w całym moim szkolnym życiu.”
„Maksymalnie wykorzystany czas, w pełni służył zdobywaniu nowej wiedzy i umiejętności. Wszystko perfekcyjnie przygotowane.”
Jesień w Fundacji Faveo to m.in. mobilności do Danii. Zapraszamy do zapoznania się z relacjami z job shadowing-u dla 3 partnerskich szkół projektu Ciao! Hallo! Velkommen! Zgłębiamy duńskie, włoskie i niemieckie standardy pracy oraz ze stażu uczniów z ZSZ nr 5 we Wrocławiu.
Paweł Michorzewski, nauczyciel przedmiotów gastronomicznych w ZSCH im. Marii Curie Skłodowskiej we Włocławku:
„ Dania- tajemnicza kraina Gerdy i Kaja, którą wyobrażałem sobie w dzieciństwie dzięki bajkom i klechdom pana Andersena. Później w szkole coś mi mówili o Świętosławie – matce królów, ale niewątpliwie najważniejszy dla mego pokolenia jest Harald Sinozęby, którego runiczne imię znajduję w komputerze, smartfonie, głośniku i innych sprzętach. Tak, ten charakterystyczny symbol bluetooth’a pochodzi od znaku runicznego Duńskiego Króla. Kraj ten ciepło wspominam także z innego powodu. W czasach, gdy polska demokracja była w powijakach, a półki w sklepach jeszcze puste, autokarem marki IKARUS wyjechałem do raju miłych uśmiechniętych ludzi.
Wspomnienia dawnych doświadczeń z półwyspu Jutlandzkiego ożyły w poniedziałek, gdy w przytulnym pensjonacie, w miejscowości Låsbyvej, powitał nas dyrektor Skanderborg Hørning Produktionsskole. Tak oto rozpoczęła się nowa duńska przygoda.
Tuż po porannej pobudce dnia następnego, zostaliśmy zaproszeni na śniadanie… do szkoły. Jakże przyjemnie było być powitanym przez grono pedagogiczne i uczniów przy wspólnym stole. Okazało się, że w goszczącej nas szkole uczniowie zawsze jadają posiłki wraz ze swoimi nauczycielami i mistrzami zawodu. Gdy młodzież, po śniadaniu, oddaliła się do swoich zajęć, przybliżono nam strukturę szkolnictwa w Danii i rolę szkół produkcyjnych. Niedoskonałości polskiego szkolnictwa zawodowego mogliśmy dostrzec oglądając doskonale wyposażone warsztaty: gastronomiczny (kuchnia), stolarski, ślusarki (cieciowy), grafiki komputerowej, wellness and beauty, a nawet muzyczny (!!!). I dopiero teraz się zaczęło!!!
Wrzucono nas na głęboką wodę! Dalejże szlifować, ciąć, piłować, gotować, malować razem z uczniami szkoły! To było nowe doświadczenie na każdym poziomie! A jak przy okazji kompetencje się rozwijały! Każdego dnia pracowaliśmy w innym warsztacie zdobywając nowe doświadczenia. Bardzo podobał nam się sposób „oceniania” postępów uczniów. Przyjazny, transparentny i poprawiający samoocenę. Najniższą oceną za wykonane czynności na warsztatach jest „dobrze ale musisz nad tym jeszcze popracować”. Czy to nie piękne?
Nasi gospodarze zadbali nie tylko o rozwój naszych umiejętności zawodowych. Dzięki wycieczkom obejrzeliśmy: Skanderborg i Aarhus z klimatycznymi uliczkami, muzeum sztuki nowoczesnej ARoS zwieńczone galerią – tęczową panoramą. Ostatniego dnia podjęła nas kolacją jedna z nauczycielek goszczącej nas szkoły, przygotowując dania tradycyjnej kuchni duńskiej. Niezapomniane smaki!
Czas szybko upływa w doborowym towarzystwie. Czas wracać i podzielić się duńskimi doświadczeniami.”
Uczniowie ZSZ nr 5 we Wrocławiu pod opieką p. Beaty Krzemińskiej:
Uczniowie odbywali praktyki w zawodach: mechanik pojazdów samochodowych, cukiernik, fryzjer. Doskonalili swoje kompetencje kluczowe takie jak realne zadania zawodowe, porozumiewanie się w językach obcych, w tym w języku zawodowym, kompetencje społeczne – nawiązywanie kontaktów w grupie międzynarodowej. Nie bez znaczenia pozostało także doskonalenie umiejętności wspólnych dla wszystkich zawodów, takich jak przygotowanie stanowiska pracy, obsługa maszyn, konserwacje narzędzi, prawidłowe użytkowanie maszyn i narzędzi, planowanie działań zawodowych zgodnie z procesem technologicznym. Uczniowie mogli swobodnie korzystać z wyposażenia pracowni zawodowych, co dodatkowo spowodowało zwiększenie poczucia odpowiedzialności za powierzone zadania. Uczniowie wdrażali w swojej pracy nowatorskie pomysły na realizację zadań, które później będą mogli wykorzystywać na stanowisku pracy w kraju. Uczestnicy projektu chętnie wykonywali powierzone zadania i rozliczali się z nich w formie, która stymulowała kontakt w języku obcym z opiekunem zadania. Stałe doskonalenie się, znajomość branży, spowodowały pozytywne relacje zwrotne od duńskich instruktorów w kierunku polskich uczniów, co dodatkowo motywowało ich do profesjonalnej pracy. Uczenie się w grupie międzynarodowej to przede wszystkim umiejętność nawiązywania i podtrzymywania kontaktów zawodowych, a także możliwość sprawdzenia swoich umiejętności na innym gruncie – budowanie swojej tożsamości zawodowej.
Działania projektowe już w toku. W marcu na job shadowing do niemieckiego partnera Fundacji Faveo, czyli do Bildungsnetzwerk Magdeburg gGmbH uda się pierwsza grupa nauczycieli. Zapraszamy kadrę zawodową z Zespołu Szkół Nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich w Ostrzeszowie, Zespołu Szkół Zawodowych nr 5 we Wrocławiu i Zespółu Szkół Chemicznych im. Marii Skłodowskiej-Curie we Włocławku do zgłaszania się na wyjazd. Regulamin rekrutacji dostępny jest w sekretariatach placówek oraz przez kontakt z Fundacją Faveo.
Projekt współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+